dinsdag 23 oktober 2012

Cuzco

Vanmorgen weer vroeg wakker. Gewekt door het zonnetje dat ondanks het regenseizoen toch van de partij is. In het winkeltje van ons hotel zie ik een mooie ring ... dus die besluit ik mezelf cadeau te doen. Malika is er als de kippen bij, neemt het eerste het beste in de etalage en staat in no time naast me aan de kassa. Gelukkig was er maar één zo'n ring. Ongelooflijk maar waar ... my shadow is back! We hebben besloten vandaag de 4 inca sites rondom Cuzco te bezoeken. Paula en Achiel gaan op verkenning in Cuzco zelf en Malika hebben we ervan kunnen overtuigen dat het bezoeken van de inca sites veel te zwaar is voor haar. Zij blijft dus gelukkig in de stad! We blijven dus nog met z'n 5 over want Brenda staat er de komende vier dagen alleen voor. Jules heeft een wandeltocht geboekt en is vanmorgen vroeg vertrokken. Daar we niet met 5 in een taxi passen, besluiten we met het openbaar vervoer te gaan. Na het ontbijt brengt Fabian ons naar het plaatselijke busstation. Een kaartje kost ons slechts 2,5 sol en het is best comfortabel. Het busje zelf is wat verouderd en gaat moeilijk de berg op maar alles is beter dan 12 km de berg op klimmen. De eerste site is Tambomachay die op 3700 meters boven zeeniveau ligt. Deze plaats werd 'baden van de Inca's' genoemd. Het was een belangrijk centrum voor verering van water. Bij de ingang zitten opnieuw veel verkoopstertjes en ze zijn meer opdringerig dan elders. We hebben echter al genoeg van die plaatselijke rommel gezien en lopen ze straal voorbij. Het complex is samengesteld uit goedbewerkte kanalen, muren en vensters die de buitengewone architecturale talenten van de Inca's tonen. De tweede site Puca Pucara ligt aan de andere kant van de weg. Puca in Quechua betekent 'rood' en Pucara betekent 'fort'. Het was gevestigd op een strategisch punt langs de weg en diende als controlepost op de Inca weg. Van hieruit hebben we een prachtig zicht op de bergketens rondom Cuzco. Annelies raakt vertederd door twee jonge lammetjes en neemt ze mee op de foto. Toch wat voorzichtig want misschien laten ze wel iets vallen ...
De volgende site ligt 10 km lager dus besluiten we om een busje te nemen. Ik zie in de verte het busje aankomen en zet het op een lopen, gevolgd door de rest. Net op tijd ... anders hadden we 15 min moeten wachten. De bus zet ons af bij Qenqo. Dit is de tempel van een orakel. Deze kleine archeologische plaats bestaat uit kalksteen en heeft een grote gesneden rots en een halfronde plaza. Iedereen krijgt een beetje honger dus zoeken we ons een leuk plekje om onze meegebrachte boterhammetjes op te eten. Na deze picknick lunch wandelen we verder de berg af naar de laatste Inca site voor vandaag, Sacsayhuaman. We wandelen langsheen uitgestrekte eucalyptus bossen en de geur hiervan dringt diep in onze neusgaten ... heerlijk! Boven op de berg staat een soort Christusbeeld net zoals er eentje in Brazilië staat. Het torent boven de immense stad Cuzco uit en van hierboven hebben we een prachtig zicht op de Plaza de Armas dat beneden aan onze voeten ligt. De Inca's noemde de site 'het huis van de zon' en het werd gebouwd door de Andes bevolking. Het bestaat uit 3 platformen die bovenop elkaar gebouwd zijn met enorme keien. Indrukwekkend is wel dat die worden samengehouden zonder voegwerk. Het moet dus in die tijd een enorme prestatie geweest zijn om dit te bouwen. Hier is het ongelofelijk rustig en helemaal bovenaan op het hoogste punt hebben we een spectaculair uitzicht over de stad.
Na deze laatste site dalen we te voet af langs een steile weg die uitkomt op de Plaza de Armas. Dit prachtige plein ligt in het midden van de stad en is omgeven door overdekte wandelgangen met zuilen en bogen. Onder deze galerijen zijn winkeltjes en cafeetjes gevestigd. Hier zien we ook de kathedraal en de jezuïetenkerk La Compañia, de mooiste kerk van Cuzco. We besluiten deze echter te bezoeken op onze laatste dag in Cuzco want nu is het nog mooi weer en is het leuker om wat in de straatjes rond te dwalen. Fabian heeft me verteld dat ik de wandelstokken die Ingrid me heeft meegegeven om mijn voetje te sparen, niet mag gebruiken op de Machu Picchu want de stalen punten kunnen de stenen beschadigen. Ze zijn daar nogal streng dus moet ik op zoek naar plastiek rubbertjes voor op de stokken. In één van de vele winkeltjes vind ik wat ik zoek. Nu kan ik met een gerust hartje uitkijken naar overmorgen. Mijn voet doet 's namiddags een beetje pijn van al dat klimmen en dalen dus we besluiten naar het hotel te gaan om wat te rusten. 's Avonds eten we weer allemaal samen in een gezellig restaurantje waar we zelf onze pisco sour mogen maken. Iedereen krijgt een shaker en de ingrediënten: 3 eenheden pisco, 2 eenheden suikerwater, 1 eenheid limoensap en eiwit. Vier ijsblokjes in de shaker en dan alle andere ingrediënten toevoegen. Daarna 3 min shaken tot je geen ijsblokjes meer hoort. Mmmmm lekker! Malika shaked er op los maar mag het natuurlijk niet drinken ... Fabian is er goed mee en krijgt een extra glaasje. Bij deze kunnen jullie een gezicht plakken op mijn schaduw ....

1 opmerking:

  1. Zo te lezen heb je je voetje toch wel teveel
    belast, wees toch maar voorzichtig.
    Telkens ik cuzco zie staan speelt het liedje van johan verminnen door mijn hoofd 'ik heb de
    zon zien ondergaan in cuzco'. Nu met deze foto
    van malika is het duidelijk, het typetje van
    wendy van dijck is een evenbeeld !!!!
    En na al die bovenmenselijke inspanningen die je
    gedaan hebt, heb je echt wel een cadeautje verdiend.
    Vandaag nog even een leuk oktoberzonnetje, dus
    nog even genieten.
    Morgen op uitstap naar zeeland, mosselen eten, en nadien een stop in goes. Kijk er naar uit,
    natuurlijk geen vergelijk met wat jij allemaal te zien krijgt, maar voor mijn leeftijd goed genoeg !!!!
    Dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen