maandag 30 april 2018

Düsseldorf dag 3 - Carlstadt & Altstad Shopping

Het voetmassageke dat ik gisterenavond nog kreeg van ons Tania heeft wonderen gedaan, ben als een blok in slaap gevallen en heb zalig geslapen. Volgens Sarah heeft het heel de nacht geonweerd en de kamer was bij momenten volledig verlicht door de bliksemschichten, maar zowel Tania als ik hebben er niets van gehoord of gezien. 


Volgens de weer-app zou het vandaag een pak frisser worden en af en toe kan er ook een druppel vallen. Maar dat zijn zorgen voor later want we ruiken het ontbijt al en we hebben alweer honger. Deze keer zit de ontbijtruimte helemaal vol dus het is druk in ons hotelletje. Het is dan ook een echte aanrader, goed gelegen en gezellig ingericht.


In deze modestad zijn er winkeltjes in overvloed dus Sarah wil vandaag shoppen. De winkels gaan pas open om 10 uur dus besluiten we eerst naar de markt van Carlstadt te gaan. Deze markt is de trekpleister van deze vredige buurt. Het is een leuke en gezellige plek met een prachtige mix van gastronomie, bloemen en leuke tentjes voor een hapje en een drankje. Er hangt een echte authentieke marktsfeer. We kuieren rond tussen de kraampjes en verleidelijke geuren van kruiden en gebak doen ons watertanden. Met een lege maag had dit problemen opgeleverd, dan hadden we niet kunnen weerstaan aan al dat lekkers, maar nu lukt het ons wel. We passeren een kraam met wel vijftig verschillende soorten aardappels, zoveel soorten hebben de meisjes nog nooit gezien. In Peru zag ik er destijds nog meer maar hier in Europa is dit toch een unicum. 



Een lieve dame spreekt ons aan en presenteert ons een schaal met verschillende chocolade bonbons. Wij chocolade addicts zijn onmiddellijk geïnteresseerd. Maar wat blijkt, enkel de buitenkant is van chocolade, de binnenkant is van drop waar een smaakje aan toegevoegd werd. De eerste hap is lekker maar eens door het laagje chocolade, vinden we het niet meer zo geweldig. Kopen gaan we hier dus niet doen en verontschuldigend zeggen we tegen de dame dat het toch niet zo ons ding is. Na een half uurtje houden we de markt voor bekennen maar we besluiten hier straks wel terug te komen om te lunchen. 


We starten onze shopping trip aan de Köningsallee maar daar is het vooral window shopping. Onder de gaanderijen zit op elke zuil een frame met daarin een stuk van de krant van vandaag. De plaatselijke bevolking maakt hier gretig gebruik van. In de zijstraten zitten grote vestigingen van bekende merkketens en bekende warenhuizen. Al winkelend vermaken we ons. Uiteraard stappen we even het Kaufhaus binnen waar we uitgebreid kunnen foodshoppen. Ten noorden van de Köningsallee zien we de prachtige Kö-bogen, een indrukwekkend gebouw zeer futuristisch opgevat en een must-do voor de shopliefhebber. Geen alledaagse shops hier maar exclusieve zaken. De Schadowstrasse vormt eigenlijk het verlengde van de Köningsallee. Hier is er een voetgangerszone waar we dus rustig kunnen wandelen van de ene modezaak naar de andere. 



Ondertussen hebben we honger gekregen en trekken we opnieuw naar de markt van  Carlstadt. Hier doet het ons denken aan la Boqueria in Barcelona. Er is een klein Indisch standje en ze hebben er tikka massala, mijn keuze is dus snel gemaakt! Bovendien is het standje er net tegenover een Italiaan en de andere twee dames krijgen geen genoeg van pasta. Zo heeft iedereen zijn zin. De houten barakjes zijn gezellig ingericht met schilderijtjes dus het is zelfs aangenaam zitten op de markt.



Na het eten slenteren we wat door de oude stad. De kleine binnenstad van Düsseldorf staat vol zacht gekleurde vakwerkhuisjes en is beter bekend als ‘de langste bar ter wereld’, omdat de straten gevuld zijn met een aaneenschakeling van cafés en terrasjes. We hobbelen over kasseien in de Altstadt langs het Rathaus en de gotische toren van de Sint-Lambertuskerk. Echte mannen drinken een Altbier in een gammele brouwerij of een ouderwetse kroeg in een van de smalle straatjes, maar wij stappen binnen bij ‘Gut & Gerne’ om te genieten van chocolade. Zowel de winkel als het café zijn gezellig ingericht en de geur van de zoete chocolade doet ons lekker wegdromen. We nemen alle drie een grote kop chocolademelk en deze is van een (h)eerlijke kwaliteit. Het cacao percentage mogen we zelf kiezen. Bij mij is dat simpel want ik ga voor de witte, Saartje voor 60% en Tanni voor 80%. Een zalige zonde! Niet alleen van de smaak maar ook van de geur genieten we. Echter niet voor lang want ik besluit even mijn inkoopjes te inspecteren. Ik doe wat van de aangekochte olbas tropfen op mijn hand om Tania te laten ruiken maar er komt meer uit het flesje dan verwacht. Plots vult de ruimte zich met eucalyptus, daar gaat onze zoete chocoladegeur! 




We passeren een gezellig vis restaurantje waar we vanavond graag willen gaan eten dus stappen we even binnen om te reserveren. De serveerster heeft niet veel zin om iets op te schrijven dus zegt ze gedecideerd dat er om 6 uur nog plaats genoeg zal zijn. Terwijl Tania onze inkoopjes terug naar het hotel brengt, gaan Sarah en ik op zoek naar de Primark. Onderweg passeren we een leuk winkeltje met hebbedingetjes. Sarah krijgt een grijns op haar gezicht en doet plots heel geheimzinnig. Ze heeft een ideaal cadeautje voor mij gevonden zegt ze en dat maakt me natuurlijk reuze benieuwd. Eenmaal buiten, krijg ik een klein wit pakje. Vol spanning maak ik het open en verwijder ik het zijdepapiertje om dan een klein lepeltje te vinden waarin gegraveerd staat: ‘There is nothing Nutella and a spoon can’t fix‘ - geweldig toch! Inderdaad het ideale geschenkje voor mij want ‘a spoon of Nutella a day, keeps the doctor away’ daar ben ik van overtuigd. 



Het is al laat in de namiddag wanneer we uitgeshopt zijn maar we moeten toch nog even  naar de DM voor wat kleine drogisterij spulletjes. Voor we het weten is het half 7 dus haasten we ons naar het visrestaurantje. We passeren de vele biergarten waar ondertussen kakelende kroeggangers het glas heffen aan de houten tafeltjes buiten op het terras. Vogels van diverse pluimage vliegen er rond - van bebaarde hipsters tot mannen in strakke pakken. Het restaurant Fishhaus zit al overvol en aan de bistro kant waar het echt gezellig is, is al geen plek meer. Dan maar de kant van het restaurant waar we meer een kantine gevoel krijgen. Gelukkig is er een lieve ober die ons dilemma begrijpt en hij zet ons aan het raam waar we toch nog een beetje gezellig zitten. Het is moeilijk kiezen tussen al die soorten vis en schaaldieren. In de toog kunnen we de visjes gaan bekijken maar dat maakt onze keuze er niet gemakkelijker op. Tania en Sarah gaan voor de mosselen en ik kies de dorade uit de oven. Het lijkt wel of de hele stad hier komt dineren en dat begrijpen we volkomen want het is heerlijk. Natuurlijke smaken, geen vette sausen, daar hou ik van. 




Vroeger dan de voorbije dagen wandelen we terug naar het hotel. Het is aanzienlijk frisser en we zijn blij wanneer we op onze kamer zijn. Tania, onze masseuse van dienst begint eerst met de schouders van Saartje, dan zijn haar voetjes aan de beurt en zonder morren start ze helemaal opnieuw maar dan bij mij. Oh wat ga ik dat missen als ik terug thuis ben!

 


1 opmerking:

  1. Het zag er weer gezellig uit vandaag en zo een grote tas
    chocolade.Ook de maaltijden waren geweldig denk ik.
    Hier nu om 22.30uur valt de regen er met bakken uit en
    ook storm.Geniet morgen nog heb gezien dat het bij jullie
    beter weer zal zijn.Slaapwel

    BeantwoordenVerwijderen