vrijdag 19 oktober 2007

Kathmandu - dag 2

Opnieuw vroeg uit de veren voor onze vlucht boven de Himalaya. Vrijwel iedereen heeft deze excursie geboekt want het zou een uniek spektakel zijn. Vermits ik niet van plan ben ooit de Mount Everest te beklimmen, is dit een goed alternatief. We worden per jeep naar de luchthaven gebracht. Het is een klein half uurtje rijden en bij aankomst moeten we eerst de luchthaventaksen betalen – de excursie zelf betaalden we al aan Koning Aap. Daarna door de douane – ja zelfs voor een uurtje vliegen worden we uitgebreid gefouilleerd. En dan is het zo ver … in het kleine vliegtuigje heeft iedereen een zitplaatsje bij het raam. Eenmaal in de lucht hebben we een prachtig uitzicht over Kathmandu en al snel verschijnt het Himalaya gebergte.

Na een kleine twintig minuten vliegen stijgt de spanning: Mount Everest in zicht! Iedereen mag een blik werpen op de top vanuit de cockpit. Fantastisch! We vliegen pal boven de besneeuwde toppen en iedereen probeert zo veel mogelijk foto’s te nemen. Na een klein uurtje zit de vlucht erop. Het was letterlijk en figuurlijk één van de hoogtepunten van deze vakantie. Na deze spectaculaire ervaring gaan we weer op stap met Ashok en ik kijk er wel naar uit want hij is echt een goede gids. Hij neemt ons mee naar een bakkerij ‘The Pumpernikel’ waar we kunnen genieten van een lekker ontbijt op een gezellig binnenpleintje. Mijn keelpijn is verergerd en ik besluit dus maar een hot lemon te nemen. Dat met een lekker appeltaartje en een croissant doet de pijn snel vergeten. Onze eerste culturele stop is de ‘Swayambunath Stupa’, ook wel de ‘Monkeytemple’ genoemd omdat het vol aapjes zou zitten. Daar hebben we zo onze bedenkingen bij want dat werd ons ooit nog eens gezegd en toen zagen we geen enkele aap. Maar bij aankomst zien we wel degelijk aapjes.

We zien ook 3 felgekleurde Boeddha’s die in een meditatiepositie zitten. Heel indrukwekkend! We moeten vervolgens 300 trappen beklimmen en komen dan aan bij het eigenlijke tempelcomplex. Gebedsvlaggetjes, nieuwe en oude steken mooi af tegen de helblauwe lucht en wapperen vrolijk boven ons hoofd. Op de achtergrond horen we de typische Tibetaanse muziek. Overal zien we Tibetaanse gebedsmolens waarin duizenden Tibetaanse Boeddhistische gebeden zitten. Boeddhisten geloven dat ze een betere positie zullen hebben in een volgend leven door het opzeggen van zoveel mogelijk gebeden en mantra’s en wanneer ze aan het wiel draaien zullen al de gebeden hiervan opgezegd worden en naar de hemel gaan. De mooie Stupa heeft een witte koepel met een vergulde spits en is één van de bekendste Boeddhistische heiligdommen in Nepal. De mysterieuze ogen die aan alle vier de kanten zijn geschilderd vertegenwoordigen de ogen van Boeddha en zien de vier windrichtingen. Tussen elk paar ogen staat er een vraagteken. Boeddha heeft geen mond want hij die alles ziet en weet, spreekt nooit.

We wandelen langsheen de vele pagodes en winkeltjes en genieten ook van het prachtige uitzicht over de vallei. We dalen terug af langs de andere kant van de berg. Met de bus rijden we vervolgens naar de ‘Boudhanath Stupa’, de grootste en indrukwekkendste van Nepal en het symbool van het Boeddhisme. Kenmerkend voor dit bouwwerk zijn opnieuw de ogen van Boeddha die over de omgeving lijken te waken en de gelovigen tegen kwade invloeden beschermen. De Stupa van Budha rust op drie trapsgewijs oplopende terrassen. De pelgrims lopen rechtsom omhoog en draaien al biddend aan de gebedsmolens. Ashok brengt ons naar een dakterras van waaruit we een prachtig zicht hebben op de stupa. Hier lunchen we (heerlijke wortelcake als dessert!) en nadien krijgen we uiteraard nog wat tijd om op verkenning te gaan. Nadien wandelen naar de Hindoe tempel ‘Pashupatinath’. Deze tempel trekt jaarlijks duizenden pelgrims aan maar als niet-Hindoe mag je deze tempel niet betreden. Ashok neemt ons via een trap langs de zijkant van de tempel mee naar het complex en hier staan vele aan de God Shiva gewijde tempeltjes waar we wel mogen rondlopen. Voor mij is dit het hoogtepunt van Nepal. Jammer genoeg hebben we hier slechts 10 minuutjes de tijd maar ik zou er uren kunnen in ronddwalen. De tempels zijn mooi uitgewerkt en er hangt een mystieke sfeer.

Langs de oevers van de heilige rivier de ‘Bagmati’ komen de Hindoes samen voor de lijkverbrandingen. De crematies vinden plaats in de ‘Ghats van Pashupatinath’ en de resten van de lichamen worden vervolgens in de heilige rivier gegooid zodat de as van de dode meegevoerd wordt door de stroom. De ‘Bagmati’ is heilig omdat hij uitmondt in de Gagnes. Van boven op de heuvel, kunnen we deze trieste crematies aanschouwen. Eens we de trappen hebben afgedaald richting rivier, is de geur niet te harden, de rook dringt diep in onze neusgaten en ik wil maar één ding, zo snel mogelijk weg van deze ghats. Sadhu’s, bizar beschilderde in oranje gewaden gehulde bedelmonniken met wilde kapsels vertonen hier hun kunsten, de één als slangenbezweerder, de ander als bedelaar. Van zodra je een fototoestel boven haalt, vragen ze geld. We laten ze dus links liggen en wandelen door naar de andere kant van de oever. Daar wachten we op Ashok.

We wandelen verder door het dorp en eindigen deze prachtige dag met een heerlijk diner in het Thais restaurant ‘Yin Yang’, niet ver van ons hotel. Slechts een deel van de groep gaat mee maar iedereen is meer dan tevreden. Echt een aanrader!