zaterdag 20 oktober 2007

Kathmandu - dag 3

Vandaag mogen we eindelijk eens uitslapen. Gisteren werd beslist dat niemand de facultatieve uitstap naar ‘Durban Square’ en Patan zou meedoen wegens te duur (15 euro). Ashok bood echter aan om ons wel naar ‘Durban Square’ te brengen als we om 9 uur aan de receptie zouden staan. Wendy en ik twijfelen geen seconde maar ik heb wel één voorwaarde – ik wil mijn dag goed beginnen met een lekker ontbijt en ik wil dus opnieuw naar de ‘Pumpernikel’. We worden vergezeld door Nancy & Ann, Griet & Rik. Al de anderen trekken er zelf op uit. Mijn ontbijt bestaat uit een lekker broodje met omelet, een appeltaartje (want dat was gisteren zo lekker) en vers sinaasappelsap. Daarna brengt Ashok ons via smalle straatjes naar een klein tempeltje waar Nepalezen hun offers brengen en aan een gebedsmolen draaien. Op de weg naar ‘Durban Square’ komen we via winkeltjes, leuke huisjes en pleintjes. We komen ook voorbij een gezellig marktje waar Nepalezen hun koopwaar aanbieden. Iedereen is blij want we zien nu echt wel meer van het dagelijkse leven. Ashok brengt ons in contact met de plaatselijke bevolking en laat ons zien hoe de Nepalezen wonen. Hij legt ons het principe uit van de binnenpleintjes. Hier komen steeds verschillende deuren op uit. Wanneer er een kleurstof is aangebracht aan de zijkant van de deur wil dat zeggen dat er daar een Nepalees gezin woont. Vaak wonen er op zo’n pleintjes dus meerdere gezinnen bij elkaar. Ook legt hij ons de rituelen uit die gepaard gaan met het Dashain-festival. De auto’s bijvoorbeeld worden gezegend met bloed van geslachte dieren. Mensen zorgen er ook voor dat hun huis tip top in orde is, en we zien dan ook velen hun huis schoonmaken en/of schilderen. Wanneer we aan ‘Durban Square’, ook wel het koningsplein genaamd aankomen, zien we dat het er erg druk is. We betalen een bijdrage (200 Rupees) om het plein te mogen bezichtigen. Dit is het kloppend hart van Kathmandu en er staan maar liefst 50 tempels en andere religieuze monumenten, waarvan de meeste 3 à 4 eeuwen oud zijn. Dit plein is vooral een ontmoetingplaats en het is er de hele dag een komen en gaan van toeristen, pelgrims en bedelaars. Ashok legt ons uit hoe we terug bij het hotel geraken en neemt afscheid. We wandelen wat rond en zijn getuige van het feestritueel. Eén buffel en twee geiten worden voor onze ogen geslacht en geofferd. Een bloederig tafereel maar eigen aan de Nepalese cultuur.

Wanneer we van de schok zijn bekomen, nemen we een taxi naar Patan, ook wel ‘de stad der schoonheid’ genoemd. De weg er naartoe is er eentje met veel bulten en kuilen. Bij aankomst op het ‘Durban Square’ van Patan zijn we aangenaam verrast want het is er veel rustiger dan in Kathmandu. Ook hier betalen we onze bijdrage (250 Rupees) terwijl we eigenlijk gewoon zouden kunnen rondlopen maar het is er zo mooi dat we het er wel voor over hebben. Dankzij de toeristische bijdragen kunnen ze het plein en de monumenten blijven onderhouden. Het oude gedeelte van Patan heeft nog meer tempels en kloosters dan Kathmandu en het is hier aangenaam vertoeven. We verkennen het plein en na een tijdje merken we dat we Griet & Rik zijn kwijtgespeeld. We lopen door de kleine, smalle straatjes van Patan en gaan op zoek naar ‘The Hiranya Varna Mahabihar’, ook wel ‘The Golden Temple’ genoemd, welke één van de mooiste van Patan zou zijn. Bij aankomst besluit Nancy niet mee binnen te gaan, jammer want het loont echt de moeite. Enig nadeel is dat de 3 verdieping hoge pagode op een binnenpleintje staat waar honderden duiven zitten. Reden hiervan is dat de gelovigen hier eten geven. We moeten opletten voor de vallende uitwerpselen. De pagode werd in de 12de eeuw gebouwd en is mooi uitgewerkt met hout en bladgoud. Ook hier zien we de steeds terugkerende gebedsmolens. We eindigen deze culturele dag bij de ‘Mahabuddha temple’, ook wel ‘de tempel van de 1000 Boeddha’s’ genoemd.

Deze boeddhistische tempel is opgetrokken in terracotta en staat verscholen op een binnenplein ergens in een klein steegje. Hierdoor komt deze tempel niet tot z’n recht want hij is echt wel heel erg mooi. Hij dankt zijn naam aan de duizend mooi uitgewerkte Boeddha’s waarmee de gevel is versierd. We nemen een taxi terug en gaan nog wat souveniertjes kopen. Om 19 uur hebben we met de hele groep afgesproken in de lobby want we gaan gezamenlijk eten in een ‘trekkersrestaurant’. Hier kunnen we allemaal onze stempel drukken op een prachtige reis. Het restaurant hangt vol met grote kartonnen voeten waarop allerlei zaken geschreven staan. Wij krijgen er ook eentje en Jorn die het meeste tekentalent van ons allemaal heeft, maakt een prachtige tekening. Iedereen zet er zijn naam onder en daarna wordt het voetje opgehangen. Ashok en Jorn kiezen een mooi plekje uit aan de ingang van het restaurant. Ik heb Wendy beloofd dat ik na het eten nog mee iets ga drinken en belofte maakt schuld. We trekken naar een bar waar er net een rockbandje aan het spelen is. We kunnen elkaar niet echt verstaan want de muziek staat hard maar is gelukkig niet slecht. De cocktail stijgt naar mijn hoofd en ik besluit er dus maar eentje te drinken. Samen met Clarissa ga ik terug naar het hotel. De anderen blijven nog wat hangen.