vrijdag 15 oktober 2010

Kathmandu

Heel goed geslapen maar nog steeds ziek - gelukkig geen koorts meer maar de buikloop is verschrikkelijk - nog nooit heb ik daar last van gehad - meestal het tegenovergestelde. Maar het moet eerst de eerste keer zijn zeker. Hopelijk is het morgen over want dan vliegen we naar Lhasa. We rijden vandaag naar Patan, ook wel de stad van de schoonheid genoemd en dat klopt want er gaat toch een betoverende charme uit van deze stad. Ze ligt op 6 km van Kathmandu en hier is het ook al veel drukker geworden dan 2 jaar geleden. Gelukkig is Durban Square nog steeds autovrij. Op dit levendige plein staat het Koninklijk Paleis en een tiental tempels gewijd aan verschillende goden. De ene tempel is al mooier dan de andere maar de helft van de groep is ziek dus veel fut hebben we niet om er rond te lopen. De Gouden tempel die ik iedereen aanraad, staat in de steigers en wordt momenteel gerestaureerd. Toch besluiten we naar binnen te gaan en daar ben ik blij om want het is nog steeds prachtig en toch wel de mooiste tempel van Patan.

We aanschouwen de prachtige zilversmeedkunst die teruggaat tot de 12de eeuw. Er hangt een aangrijpende, religieuze sfeer. Daarna lopen we nog wat door de smalle straatjes op zoek naar de Maha Bouddha of tempel met de 9000 boeddha’s. Jammer genoeg kunnen we deze niet terugvinden en de weg vragen hier is hopeloos. Bijna niemand spreekt Engels. Ik koop een mooie Shiva van het bot van een yak voor slechts 6,5 Euro!

Na Patan rijden we naar het hotel om ons wat op te frissen en dan trekken Annelies en ik terug de stad in - we nemen een riksja naar Thamel - het toeristische centrum van Kathmandu. Wanneer je door de straten loopt, word je elke 5 sec aangesproken: Hello where are you from? Look - buy ... , Hasiesss? In de vele souvenirwinkels vind je alles. Na al dat shoppen hebben we dorst gekregen en dan komen we voorbij de Pumpernikel - een cafeetje waar ik 2 jaar geleden wel wat tijd heb doorgebracht ... Het is onherkenbaar geworden! Het kleine bungalowachtige huisje is een prachtig etablissement geworden en het is er nog steeds even lekker. We zoeken nadien de groep op om samen te gaan eten. Het wordt Thai vanavond en het is heel lekker zoals steeds ... ik ga maar weer voor veilig en neem droge witte rijst met gebakken kip ook al staat er zo veel lekkers op het menu! Paula houdt nog een kleine speech voor Anil want na vandaag zien we hem niet meer terug. Hij krijgt 6000 Rp = 60 Euro - blijkbaar het gangbare maar wat een verschil met Ashok die toen heel wat meer kreeg. Hij was dan ook een veel betere gids! Mijn roommate voor vannacht Agnes was niet mee gaan eten en ligt nog steeds ziek in bed als ik in het hotel toekom.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten