zondag 24 oktober 2010

Xigaze - dag 2

Vandaag ontbijtbuffet voor 25 yuan maar dat stelt niet veel voor ... Vooral warm eten waar eigenlijk niemand zin in heeft. Gelukkig brengen ze nog wat toast en roerei. Na het ontbijt gaan we naar het imposante Tashilumpo klooster. Tashilumpo, ‘de plek die goede dingen belooft’, werd in 1447 gesticht door de eerste Dalai Lama. Sindsdien is het de zetel van de Panchen Lama’s die van de vierde tot de tiende, hier allemaal hebben gewoond en begraven zijn. Het is een echt doolhof en we zijn dan ook blij dat Kalsan ons vergezelt.

We bewonderen de pracht en praal binnen in de verschillende tempeltjes. We zien een zesentwintig meter hoge met 300 kg goud overgoten Maitreya Boeddha. Wat ons mateloos stoort is de geldklopperij.... Verzaken aan materiële zaken is ver te zoeken in Tashilumpo! De entree van de kloosters is sowieso al redelijk duur maar eens binnen moet je per tempeltje nog eens 75 yuan = 7,5 Euro betalen als je een foto wil nemen - en er zijn zo'n tientallen tempeltjes ..... een duur affaire. Filmers hebben het nog slechter - die betalen 1700 yuan = 170 euro per tempel om te mogen filmen ( sorry Robert - nog meer sparen was een nulletje vergeten). Heb geen enkele filmer gezien! Ik neem ook enkel foto's van de buitenkant en af en toe - als de monniken het niet zien, neem ik een stiekeme foto. Bij het buitenkomen uit het klooster worden we plots omringd door zeer brutale bedelaars. We moeten onze zakken goed dichthouden want hun vieze handjes graaien in het rond. Kalsan grijpt in en jaagt ze weg. Eerst gaan we naar de bank en daarna besluiten Marcel, Rina, Annelies en ik om de Kora, ondanks dat er aangeraden wordt deze ’s morgens vroeg of ’s avonds laat te doen, toch te proberen. Deze gaat omhoog langs de steile bergwand. De zon brandt dus alle warme kledij laten we achter in het hotel. Over het Tashilumpo klooster werd er een groot plein aangelegd met enkele leuke standbeelden – een westers meisje dat een Tibetaans vrouwtje fotografeert, een westerling op en mountainbike… We nemen er enkele foto’s tot groot jolijt van enkele Tibetanen. Aan het begin van de enorme Thanka muur komen we 4 pelgrims tegen die ons op sleeptouw nemen. Ze geven ons wat samba, een soort gemalen gerst dat ze offeren aan de goden. We moeten het in de lucht gooien in de richting van de gebedsmolens en overal waar een houtkacheltje brandt in de stoepa's, mogen we ook wat poeder ingooien. Het is echt leuk hoe ze zonder 1 woord Engels te kunnen, toch met ons trachten te converseren. Boven op de top van de berg nemen we afscheid van hen want we besluiten gewoon wat te genieten op een rotsblok met uitzicht over de stad – een echt kippenvel moment! Dan pas zien we hoe hoog we zijn geklommen.

We zijn de hoogte nu echt gewoon want niemand is buiten adem. Wanneer we afdalen nemen we alle 4 een stukje leisteen mee waarop in het Sanskriet een tekst geschreven staat - wat er staat ... weet niemand maar ze zijn wel mooi. Een leuke herinnering voor thuis! Beneden drinken we nog iets op een terrasje en gaan dan richting hotel om ons op te frissen. 's Avonds eten we samen met Guy en Jenny in een ongelofelijk proper restaurantje - een verademing tegenover al die vieze etablissementen die we voorheen bezocht hebben. Ik was al aan het denken dat in heel Tibet geen proper restaurant te vinden is. De kip tikka masala is trouwens heerlijk!