vrijdag 10 juli 2015

Varen - dag 1

Naar jaarlijkse traditie trakteren Rudi en Diane me op een weekendje zeilen. Twee dagen lang weer en wind trotseren, dat is telkens weer genieten want hun traditionele zeilboot heeft klasse en charisma en is veel mooier dan die drijvende polyesterboten. De zon is van de partij dus ik ben blij dat ik mijn bikini en short meebracht – zonder twijfel de enige noodzakelijke onderdelen van mijn zeiloutfit.
Om 10u sta ik in de jachthaven van Linkeroever waar Rudi me al opwacht. Even later komt ook Diane aan en zijn we voltallig ... we kunnen vertrekken. De crew – Rudi en Diane – gooien de trossen los en de Solveig zet koers naar de Schelde. Van zodra we de jachthaven buiten varen word ik verrast door de prachtige skyline van Antwerpen. Voor Diane en Rudi is dit heel gewoon maar ik vind het toch echt wel bijzonder om mijn stad eens van de andere kant, van op het water te zien. De kathedraal, de kaaien en de vele terrasjes die hier aangelegd werden ... ik wist van hun bestaan zelfs niets af. Daar moet ik één van de komende weken eens passeren! Aan boord is het al luieren, bijpraten en zonnen wat de klok slaat. De vrijheid, de verbondenheid met de natuur, het relaxerende gevoel daar gaat het om bij het zeilen. We passeren achtereenvolgens Lilo, Doel en last but not least BASF - zalig gevoel dat ik daar nu even niet zit met dit warme weer :-) Na een paar uurtjes varen bereiken we de eerste sluis. Van zodra we deze binnen varen, leggen we ons aan tegen de hoge muren en wachten tot de deuren achter ons sluiten. Een lichter voor ons raakt in de problemen dus het duurt even voor we verder kunnen. Hij botst tot twee keer toe tegen de muren ... waarschijnlijk is hij nog aan het leren hoe een sluis door te varen. Even voordien was wel de politie aan boord geweest dus misschien was hij wel dronken en is zijn vrouw het aan't proberen. De deuren voor ons gaan open en we komen vervolgens op de Oosterschelde via het Kanaal door zuid Beveland en zetten koers naar het Veerse meer. Nu beginnen de zaligste momenten van de dag. De rust die over het schip komt wanneer na het hijsen van de zeilen, de motor het zwijgen wordt opgelegd. Al snel is echter duidelijk dat er helemaal geen wind is ... maw we blijven gewoon onbeweeglijk liggen. Rudi zegt me dat ik maar moet gillen als het te wild wordt ... Yeah right! Toch is het geweldig om rustig in het zonnetje te zitten met een boekje in de hand en enkel het klotsen van het water te horen. Windsnelheid loopt op tot 2,3 (wow) en we varen voorbij Goes. Langzaam maar zeker. Ja zeilen is zalig ook als je enkel wat ligt te dobberen en met een lekker drankje in de hand op het dek kan genieten. Nino is ook stilgevallen en ligt in zijn fluo zwemvestje uitgeteld en lang uitgerekt op het dek te slapen. Geruisloos passeren we een zandbank met wel duizenden vogels ... van zilvermeeuwen tot lepelaars. Met de verrekijker kunnen we ze van heel dichtbij gade slaan. De zon brandt op mijn gezicht en de lucht is staalblauw. Leven op het ritme van het water. Vakantiegevoel: check! Na een paar uurtjes gaat de motor terug aan want we naderen de tweede sluis. Hier liggen we zeker een half uur maar dat is niet erg want ondertussen is de zon al een beetje gezakt en glinstert op het wateroppervlak ... het academisch kwartiertje dus tijd om wat foto's te nemen.
Wanneer we het Veerse meer opvaren, zien we aan de oevers een groot aantal koeien die ons loom grazend vanop hun lapje weiland in het groen gade slaan. We varen in de richting van een klein eilandje en zoeken daar een plekje om te overnachten. Dit matroosje denkt dat het tijd wordt om ook eens iets te doen dus gooi ik de fenders uit. Eerste en laatste krachttoer van de dag :-) Wanneer we op ons idyllisch plekje liggen, begint Diane met het avondeten terwijl Rudi de touwen wat strakker trekt en ik alvast Nino uit laat. Het beestje heeft bijna 9 uur zijn plasje opgehouden - daar kan ik nog iets van leren! Daarna is het tijd voor de aperitief ... een caipirinha. Zeeziek zal ik nu wel niet meer worden zeker? Ondertussen komt er een heerlijke geur uit de keuken .... de BBQ van onze buren hier is er niets tegen. Terwijl een groep ganzen door de schapenwolkjes vliegt, installeert Rudi de tafel en onze stoeltjes! Dianneke legt me weer geweldig in de watten want zoals elke keer tovert ze een goddelijk gerecht uit de kleine kombuis. Vanavond een lekker visje uit de oven met tomaat, limoen en puree. Terwijl de zon zachtjes ondergaat, dineren we dan ook in stijl aan de oever van het water.
Rudi haalt zijn drone boven en laat de kleine jongen in hem los. In no time haalt de buurman een nog groter ding boven om mee te spelen ... boys and toys, niet te schatten :-) De jeugd van de aangemeerde boten, zwemt in het warme water ... bijna 22u en dat is nog steeds 23,5 graden warm. Na het eten nog een pasteis de Belem en wat napraten over deze heerlijke eerste dag op het water


Geen opmerkingen:

Een reactie posten