zaterdag 6 juni 2015

Artiriacumhoeve dag 1

Vroeg uit de veren want we trekken vandaag naar Aartrijke voor een fietsweekendje bij onze vrienden in B&B Artiriacumhoeve. Het gaat vlot op de baan en we arriveren ter plaatse om half 10 dus besluiten we eerst lekker te gaan ontbijten. Het is ten slotte vakantie. In het Fornuisje installeren we ons aan het raam en sturen alvast een berichtje naar Paula en Achiel dat we aangekomen zijn. We krijgen prompt een berichtje terug dat ook zij nog moeten ontbijten en ons zullen vervoegen .... gezellig! Hier heerst er nog die echte dorpsmentaliteit. Iedereen kent iedereen. Een vrouwtje komt de bistro binnen en de zachte achtergrondmuziek wordt vervangen door een echte schlager. De muziek galmt uit de luidsprekers en iedereen zingt mee op de tonen van gelukkige verjaardag. De dame wordt 62 vandaag en ze komt nog snel even een koffietje drinken alvorens ze naar de kapper gaat. Ook Paula en Achiel worden hartelijk verwelkomd en krijgen zelfs een cadeaubon omdat ze zoveel klanten naar hier doorverwijzen. Het ene plezier is het andere waard. Na een heerlijk ontbijt trekken we naar de B&B. Twintig minuten later, zomer tenue aan en met zonnecrème ingepapt, vertrekken we met de fiets voor een tochtje door de velden en bossen van Zedelgem, Torhout, Varsenare en Sint Michiel Brugge. In het zonnetje is het heerlijk maar vaak fietsen we in de schaduwrijke bossen en we zijn dan ook blij wanneer we bij de plaatselijke kinderboerderij ons in het zonnetje kunnen installeren om heerlijk op te warmen.

We worden omringt door prinsessen die in hun lange roze jurken vrolijk een koe of een geit zitten te melken en ridders die met hun zelfgemaakte zwaarden duchtig in het rond zwaaien. Het vrolijke gejoel van de kinderen krijgen we er gratis bij. We fietsen verder en in het eerstvolgende dorp stoppen we even aan de plaatselijke apotheek voor wat extra zonnemelk. Wanneer we terug willen vertrekken merk ik dat de batterij van mijn fiets tegen het achterwiel hangt. Er zijn enkele bouten losgekomen ... wat nu? Gelukkig is er hier ook een tea room en nood breekt wet. We installeren ons op het zonnige terras voor een zoete zonde terwijl we Achiel proberen te bereiken. Onze redder in nood komt enkele minuten later aan en depaneert onze fiets. Dat verdient een hommeltje. De naam van het plaatselijke biertje doet ons denken aan een vliegend insect maar blijkbaar is het een soort hop die enkel in deze streek wordt verbouwd. Ik hou het bij een zoet wijntje. We nemen afscheid en de laatste kilometers vlieg ik op mijn fiets door de velden. Nee dat ligt niet aan de wijn wel aan het feit dat ik eindelijk heb bedacht hoe ik de elektrische fiets moet gebruiken. Ik vond al dat ik redelijk hard moest trappen met die wind op kop. Blijkt dat ik enkel aan de vitessen had zitten draaien en de eigenlijke snelheid, gecreëerd door de elektrische fiets dus niet had opgezet. Mijn fysiek is er dan toch op vooruit gegaan :-) Bij aankomst in de B&B frissen we ons wat op want Paula en Achiel nemen ons mee naar een speciaal restaurantje maar we mogen nog niet weten waarnaartoe. We rijden richting Frankrijk en nemen de afrit Duinkerke. Annelies en ik hebben een binnenpretje want we denken te weten waar we naartoe gaan. Paula en Achiel zijn beide duidelijk vergeten dat ze ons hier twee jaar geleden ook op verrast hebben. Op de dijk van Duinkerke zien we in de verte de pattatière al liggen. Wanneer we er bijna zijn, zeg ik lang mijn neus weg 'ah hier zijn we vorige keer samen komen eten'. Hilariteit alom want laat dat nu net de locatie zijn waar ze ook vanavond hebben gereserveerd. We vinden dat echter niet erg want het eten is er super lekker! Het is rustig op het strand en de zon zorgt voor een prachtige gloed. We genieten nog van haar warmte zo laat op de avond.

's Avonds kruipen we moe maar voldaan ons bedje in. De schaapjes blaten er op los waarschijnlijk omdat ze Achiel gezien hebben. Zalig om zo in te slapen. Al snel zijn we dan ook beiden in dromenland ... schaapjes tellen blijkt echt niet nodig na zo een vermoeiende dag.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten