maandag 20 november 2023

Tongle Sap Lake - Siem Reap

Opnieuw vroeg opstaan - wekker loopt af om 6 uur want vandaag rijden we naar de laatste etappe van onze reis. We krijgen, net zoals gisteren, een gratis ontbijt in het hotel. Zowel Europees als Aziatisch eten op het buffet. Met onze buikjes weer goed gevuld, stappen we de bus op. Gisteren zijn sommige groepsleden wel heel erg laat naar bed gegaan, vanwege de drukte in de stad. Hun eten liet nog langer op zich wachten dan bij ons. Zij hebben wel het vuurwerk gezien. Het is nog steeds heel erg druk in de stad dus het duurt even voor we de stad uit zijn. We hebben een rit van 320 km voor de boeg en we schatten daar zo’n 6 à 7 uur over te doen.


Nara geeft weer een hele uitleg over … geen idee! Hij praat aan één stuk door maar werkelijk niemand weet waarover hij het heeft. De eerste dagen, deed iedereen nog alsof ze luisterden maar ondertussen heeft bijna iedereen dit opgegeven, behalve Tania. Zijn stem heeft iets monotoons waardoor onze ogen instant dichtvallen van zodra hij zijn mond opendoet. We missen onze gids Kong die ten minste duidelijk Engels praatte. Ok, ook met een zwaar accent maar het ging ergens over. Gelukkig heb ik dus Tania die mij nadien een beknopte versie geeft van wat hij heeft gezegd. 


Eens we de stad uit zijn, rijden we op een tweebaans weg die in goede staat is. Er is niet zo veel verkeer maar we zien toch al wat tourbussen vol Chinezen, dat belooft. Af en toe wordt er uiteraard gestopt bij Amazon, de tegenhanger van Starbucks maar wel met lekkerdere koffie zo wordt gezegd. Ik hou het altijd bij water. Onderweg zien we een hele rij Boeddha’s in zandsteen dus stoppen we even om ze wat van dichterbij te bekijken. 

Geen goed idee! De beelden worden allemaal uit 1 steen gekapt en zijn allemaal mooi maar ik word instant verliefd op een lotusbloem die ik wel in mijn tuin wil. Ik denk er niet echt over na wanneer ik begin af te dingen. Ik verwacht niet dat ze zal toehappen en ik zit al in de bus wanneer ze teken doet dat ik het voor de geboden €12 mag hebben. Tja nu kan ik niet meer terug maar het weegt lood. Ik heb nog geen idee hoe ik dit in Antwerpen krijg. Zorgen voor later! Ondertussen moet ik alweer naar het toilet dus ik besluit het te vragen aan een vriendelijk vrouwtje en ik mag wel gaan. Laat me zeggen dat het geen luxe toilet is maar ik ben wel blij dat ik er van af ben. 

Rond de middag stoppen we bij een restaurant met een mooi terras achteraan. Hier gaan we lunchen met zicht op een prachtige vijver vol lotusbloemen. We eten à la carte maar het gaat hier verbazend snel. Een oude man zit er op een lokaal snaarinstrumentje te spelen. Hij heeft een vriendelijk gezicht, een mooi gebrande huid en spierwit haar. Een mooie man wel maar hij kent maar 1 deuntje en dat begint op de duur wel wat te vervelen.


Op 50 km van Siem Reap rijden we naar het meer Tongle Sap. Wanneer we uit de bus stappen, komen er al gelijk 2 kleine kinderen naar ons toegerend. Ze zijn redelijk brutaal en vragen geld voor zelfgemaakte vogeltjes. $1 voor 2 vogeltjes. Volgens mij is het eerste wat ze hier leren ‘One dollar’. Hier nemen we een felgekleurde boot voor een tochtje van 1,5 uur. De rivier die in het meer uitkomt, is in het droge seizoen slechts een paar meter breed maar nu, net na het regenseizoen, staat het water heel erg hoog.

De huizen en bomen aan de oevers zijn nu helemaal overspoeld. De huizen staan dan ook allemaal op palen. Enkel de kruinen van de hoge bomen zijn zichtbaar. 

Wat verderop komen we in een drijvend dorp. Hier zijn geen palen maar drijven de huizen letterlijk op het water en leven de mensen op het ritme van de rivier. Er is een school en een winkel en mensen verplaatsen zich dus met de boot. 

Na ongeveer drie kwartier varen komen we uit op het meer. Het is het grootste meer in Azië en rond het meer en de rivier wonen zo’n 2000 families. Hier draait onze schipper terug. Ik zit vooraan op de boeg in de zon en geniet van alles wat er op het water gebeurt. Af en toe moet de schipper best wat manoeuvreren tussen de vele lotusbloemen en waterkers in het water.

Na 1,5 uur meren we terug aan waar de kinderen ons alweer staan op te wachten. Ze hebben hun prijs verlaagd. Voor hun One dollar krijgen we nu 3 vogeltjes. Jammer maar helaas, niemand gaat overstag. We stappen terug de bus op voor de laatste 50 km naar Siem Reap.  


We logeren vandaag in de Marvel Holidays Boutique Villa. Dit ligt in Chun Lung Village, in een van de oude wijken met een mix van cultuur en religie, waardoor het een fascinerende plek is. Bij aankomst krijgen we een prachtige kamer op het gelijkvloers met 2 king size bedden. Ook de badkamer is een paleisje. Het bed is opgemaakt met bloemen. Heerlijk om in deze luxe de laatste drie nachten door te brengen. We installeren ons op de kamer en gaan om half 7 naar de lobby waar Marc op ons wacht. Het hotel ligt niet zo dicht bij het centrum dus nemen we een tuktuk en rijden naar Pub street waar alle actie is. Siem Reap is een mooie, rustige provinciehoofdstad maar in de hoofdstraat is het een drukte van jewelste. Het contrast tussen de bedelaars en de vele toeristen kan niet groter zijn.  

We gaan eten bij een kennis van Marc, een zekere Geert uit België die The Red Piano uitbaat. Hij opende het restaurant in 1998 maar het is pas in 2000 dat hij een enorme bekendheid verwierf. Toen werd de film Tomb Raider met Angelina Jolie opgenomen en de crew ging daar elke avond eten. Op een avond brachten ze Angelina mee en zijn er foto’s genomen. Sindsdien wil elke Aziaat daar eten want Angelina Jolie is zowat een godin voor hen. Geen rijst op het menu vanavond want Geert heeft lekkere frietjes met stoofvlees volgens Marc. We zijn dus benieuwd want tot op heden is het rundvlees hier in Cambodja altijd redelijk taai. 

The Red Piano zit beneden helemaal vol maar we krijgen een tafeltje boven. Jaren 70-80 muziek klinkt door de luidsprekers. We nemen alvast een cocktail, Tania een mojito en ik een Mai Tai. Ze zijn hier niet gierig met alcohol want al na 1 slok sta ik op mijn kop. Gelukkig moeten we niet lang wachten op ons eten. Het stoofvlees is heerlijk mals en klaargemaakt zoals in België met Leffe. Helemaal gelukkig nemen we een tuktuk terug naar het hotel waar we nog wat nagenieten in onze prachtige kamer.


1 opmerking:

  1. Niet te geloven, stoofvlees met frietjes, na al dat aziatisch kan de ouderwetse Belgische keuken voldoening geven nietwaar 😋.
    Het einde komt in zicht, geniet nog van de zon. Kusje

    BeantwoordenVerwijderen